Ny vecka, nya tag!

Forra veckans totala forslappning ar nu ett minne blott. Jag och Adam lovade oss sjalva innan resan till Buenos Aires att vi skulle ta tag i vara liv nar vi kom hem och som vi har gjort det! Vi tranar pa ett gym som vi har hittat och helt sjalva kopt gymkort hos. Det var ganska svart att kopa ett kort da Uruguayanerna ar helt opedagogiska och vagrar prata lite langsammare sa att en vanlig person kan forsta. De bara upprepar vad de sagt tio ganger tills vi nickar och sager Si. Vi kopte iaf ett kort for tva veckor (fast vi bad om en manad, men det spelar mindre roll) efter att ha genomgatt en lakarundersokning som var obligatorisk av nagon anledning. Gymmet ar ganska gammalt och slitet, ett typiskt Rockygym och vi har bestamt oss for att bli tjenis med alla biffar dar. Adam tog, for att fortydliga var gringostatus, pa sig en Sverigetroja idag sa alla har overseende med att vi inte ar sa jattekommunikativa. Forutom att gymma kan man aven spela fotboll, volleyboll, basket och simma. Kanns bra!

Gymma ar inte var enda sysselsattning utan vi har aven bestamt oss for att bli bra pa matlagning. Igar struntade vi dock i mat utan gav oss in i fikabrodsdjungeln da vi ansag att uruguayanernas fikabrod  inte dog till kaffet. Vi bakade en tigerkaka (som for mig var giftig pga av dum mjolk) som alla i huset var valdigt nojda med. Vi tyckte inte att det smakade lika bra som hemma men den fick duga. Vi har aven bakat brod men inte heller det smakar som hemma men det har vi iaf hitta orsaken till, det vi bakar med ar inte jast utan bakpulver! Valdigt knepigt och broden blir inte sarskilt fluffiga utan ganska kompakta. Brodet som gar att kopa ar varat hembakade brods raka motsats, det ar jattevitt och jattefluffigt utan nagon som helst tillstymmelse till mat. Hemma ater jag garna en halv limpa brod men har far man ata halva butiken for att bli matt. Valdigt underligt.

Men vi lagar inte bara mat och gymmar, nej vi pluggar spanska ocksa. Det gor vi dock bara tva ganger i veckan vilket kanns lite futtigt sa vi ska nog ta en intensiv kurs pa tva veckor istallet. Da skulle vi fa plugga varje dag och det tror jag vi behover. For alla er darhemma som tror att  vi ska prata flytande spanska vid jul sa far jag nog gora er besviken. Men vi kampar aven om vi har vara dalar da det kanns omojligt att lara sig nagot alls. Men det kanske ar en del i processen.

I inledning sa jag att vi varit i Buenos Aires men om det finns inte mycket att beratta. Vi akte dit med tva amerikanskor som var VALDIGT amerikanska vilket jag och Adam tyckte var lite smajobbigt. Sa vi forsokte halla oss for oss sjalva utan att vara pa tok for otrevliga mot varat resesallskap. Vi lyckades dugligt tror jag. Det viktigaste som hande under helgen var nog att jag at en valdigt god Baby beef och att Adam och att jag fragade nagon pa bussen (pa spanska) ifall de hade vaxel pa min femma. Missforsta mig inte, det var en trevlig helg men det finns inte mycket att beratta.

Ikvall ska vi ha overraskningsfest for en av tyskorna som har fyllt ar och vi ska alla forsoka gora nagot fran respektive hemland. Vi blev eld och lagor nar vi horde om detta for en vecka sedan och borjade genast komponera en dans till Dancing Queen. Nu nar timmen T borjar narma sig borjar vi allt mer fa kalla fotter da vi inte har tranat dansen och det visade sig att det skulle komma massa annat folk torutom de fran kollektivet. Vi funderar pa att branna av en klassisk Sma grodorna istallet men vi ar inte helt sakra. Vi far klura vidare.

Snart kommer Sten hem vilket ska bli kul. Jag tycker det ar lite onodigt av honom att vara borta sa lange. Tva musketorer ar liksom inte riktigt lika bra som tre.

Ah nej nu fick jag reda pa att amerikanskans mamma kommer hit snart, mer amerikaner? Det kan  inte vara bra.

Adam har tagit en liten siesta och jag funderar pa att gora detsamma, vi gar upp okristligt tidigt nufortiden.
Horde forresten att det snoar i Sverige, har ar det sol och tjugotre grader varmt. Uruguayanerna har inte tagit av sig vinterjackorna an men vi njuter i fulla drag och snart kommer sommaren. Kanns fint!
Chau!

Kommentarer
Postat av: Jerker

fan jag måste ju lämna en kommentar även om tillfället känns höst olämpligt. jag badar nämligen badkar och dricker en whisky för att koppla av efter allt plugg (på fredagskvällen...)



oh well, erm, jag tycker att allt låter så där härligt misslyckat utan att man behöver bry sig nämnvärt. ojäst bröd och små gringos på gym är ju faktiskt jävligt charmigt.



hur är egentligen amerikanerna? jag förstår inte. äter dom jämt på micky d? försöker dom få er att ta lån och sälja ert vatten? bombar dom städer? det finns så otroligt många fördomar mot amerikaner att jag känner att du behöver specificera dig lite.



ta hand om dig brorsan! stor kram från storebror.

2009-10-17 @ 00:02:36
Postat av: viktoria

Låter ju som stora framsteg med spanskan, både växla pengar och köpa gymkort! Muy bien! Det är kul att läsa hur ni har det - skriv ofta!

Kram

2009-10-23 @ 18:09:03
Postat av: Hedda

Hej oskar.

jag måste säga att jag är besviken på din dåliga uppdatering. Här sitter jag på mitt jobb och sliter och det enda jag ber om är att få läsa lite uppdateringar i din blogg.

Jag är mycket positiv till din spanska! du kommer vara flytande på ett kick! je suis sûr!

åh, igår kom jag och tänka på när vi brukade åka madrass ner för din trapp!! det vill jag göra när du kommer hem igen

puss puss puss

2009-10-28 @ 09:30:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0