Kollektiv? Ja tack!

I mitt förr inlägg skrev jag att det kan var för mycket begärt att försöka hitta ett boende på två dagar men icke! Efter lite kämpande och slitande (om man får skriva så efter att letat i två dagar) fick vi träffa en superskön engelsman som äger ett hus i centrala Montevideo. Han hyr ut rum, mestadels åt studenter, och han erbjöd oss att bo där för en helt överkomlig summa pengar. Eftersom vi skulle vara mogna så bad vi om att få återkomma. Vi ringde på en lägenhetsannons i en tidning och blev lovad en visning. Lägenheten visade sig vara jättefin och trevlig men lite dyr. Mäklaren visade då oss en annan som var precis lika fin men litelite mindre fast betydligt dyrare. Så vips stod vi inför valet mellan en fin lägenhet i de finare förorterna eller två rum i en del av ett kollektiv i centrum. Valet visade sig tillslut vara självklart- naturligtvis tog vi kollektivet!

Det verkar finnas fantastiska möjligheter för mig och Adam att lära oss spanska då värden gärna ser att man pratar så mycket spanska man kan med varandra. Det är också en bra ingång till den sociala världen då risken att bli isolerade i förorten kändes överhängande. Dessutom är kollektivet mycket mer flexibelt än en lägenhet. Lägenheten skulle vi vara tvugna att skriva ett kontrakt på minst sex månader medan vi endast "behöver" vara i kollektivet i tre. Just nu känns det alldeles fantastiskt att bo i ett kollektiv i Montevideo, kunde jag begära mer av den här resan?

Jag och Adam har påbörjat våra spanska studier, dock inte på ett universitet utan med ordbok och texter. Jag har köpt en Batmantidning som jag ivrigt översätter. Jag har kommit två sidor, tjoho! Men snart kommer jag till sidorna där Batman fightas och då blir det översätta av, det vill jag lova!

Just nu kunde jag inte vara nöjdare, eller jag är lite hungrig kanske men det är jag ju alltid å andra sidan, jag ser fram emot att lära mig åtminstone lite spanska och att knyta nya kontakter. Nu ska vi nog laga lite mat, det passa ju perfekt.

Hasta luego!


Kommentarer
Postat av: Oskar Sjöstrand

Vad heter Pow! Bang! Boom! på spanska? Väntar med spänning på svar. Ha det gott!

2009-09-18 @ 23:16:29
URL: http://www.arsenal.com
Postat av: Olle

Supercoolt med kollektiv mitt i MV! hoppas att ni får det mysigt i den språkliga och kulturella röran. Du skriver så fint, det är en fröjd att läsa.

Här hemma är det varmt och soligt, till helgen tar vi upp Fiffi och röjer om i lägenheten. Tove har sina ölandskompisar på Finnasand. Vi följer er och har bokat resa, kommer till BA 27/2! Följ mig på Facebook! glöm inte att hälsa o krama/OK

2009-09-18 @ 23:39:52
Postat av: Gaydar

Nice blogg!



Lyssna gärna på min nya svenska låt under följande länk; http://www.youtube.com/watch?v=-w79H9qRHLg



/ gaydar.blogg.se

2009-09-19 @ 00:21:37
URL: http://gaydar.blogg.se/
Postat av: Jerker

Sådärja, nu hittade jag hit till slut, det var ju trevligt. Kollektiv med engelsk landlord alltså? Det känns igen. Göttmos, känns dessutom väldigt mycket mer proletärt än nåt medelklassghetto i förorten, bra jobbat! Jag läser också Batman nu, på engelska. Tänka sig att han spöar skiten ur den där tönten från metropolis också, I like. Fortsätt blogga, sjukt kul att se vad du har för dig! Ta hand om dig och vännerna så hörs vi!

2009-09-21 @ 00:27:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0